Uhriksi2
Dela gärna med dina vänner

Fem dagar innan påsk red Jesus  in i Jerusalem

“Nästa dag hade folk i stora skaror kommit till högtiden. När de fick höra att Jesus var på väg in i Jerusalem, tog de palmblad och gick ut för att möta honom. Och de ropade: “Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels kung!”  Jesus fann ett åsneföl och satt upp på det, som det står skrivet: Var inte rädd, dotter Sion! Se, din kung kommer, ridande på ett åsneföl”.

Bibeln, Johannes evangeliet 12:12-14

Långfredag är en dag för tanke och bön. Idag tänker jag på våra lika och olika sätt att fira påsk. I Ukraina infaller påsken om en månad.  Judiska familjer som vi också hjälper har redan firat påsk eftersom den judiska påsken inföll den 27 Mars (den 14 Nisan enligt judisk kalender). Hos oss i västvärlden är det långfredag i dag den 2 april och påsken kommer på söndag. Påsken är en förebild om Jesus som dog på korset för dig och mig.

En annorlunda natt

Våra judiska vänner har redan firat påsk.

Det osyrade brödets högtid, som kallas påsk, var nu nära. (Bibeln, Luk.22:1). Direkt efter påsken följer det osyrade brödets högtids vecka.  Man har städat allt syrat från hemmen och under veckan äter  man osyrad bröd  (alltså bröd utan något jäsnings medel). För oss är det en förebild om vårt vandrande i livet. Det osyrade brödets högtid kommer till sitt slut den 3 april.

“Ert skryt låter inte bra. Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg, för ni är osyrade. Vårt påskalamm Kristus har blivit slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd”.  Bibeln, 1 Korintierbrevet 5:6-8

Hos oss i västvärlden är det långfredag idagLördag den 3 påskaftonSöndag den 4 påskdagenMåndag den 5 annan dag  påsk. Påsk (Pesach) som förebild berättar om Guds påskalamm, om Jesus Kristus som dog på korset för oss.Jesus lidande, död och återuppståndelse.

Den sista påskmåltiden förbereds

Så kom den dag i det osyrade brödets högtid då påskalammet skulle slaktas. Då sände Jesus i väg Petrus och Johannes och sade: “Gå och gör i ordning så att vi kan äta påskalammet.” De frågade honom: “Var vill du att vi gör i ordning?” Han svarade dem: “När ni kommer in i staden ska ni mötas av en man som bär en vattenkruka. Följ honom till huset där han går in och säg till husets ägare: Mästaren frågar dig: Var är gästrummet där jag kan äta påskalammet med mina lärjungar? Då ska han visa er en stor sal på övervåningen som är inredd. Gör i ordning där.”De gick och fann att det var som Jesus hade sagt dem. Och de gjorde i ordning påskalammet. När stunden var inne lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom. Och han sade till dem: “Jag har längtat mycket efter att äta den här påskmåltiden med er innan mitt lidande börjar. För jag säger er att jag inte kommer att äta det mer förrän det får sin fullbordan i Guds rike. ”Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: “Ta detta och dela mellan er. För jag säger er: Från denna stund ska jag inte dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer.” Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: “Detta är min kropp som blir utgiven för er. Gör detta för att minnas mig.”  På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: “Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod som blir utgjutet för er”. Bibeln, Lukas evangeliet 22:7-20

Kristus är uppstånden!” – ”Han är sannerligen uppstånden!”

I Ukraina firar man påsk den 2-3 maj 2021.
Det är en stor högtid i Ukraina, och kyrkorna är fulla och öppna hela natten. Med en korg med målade ägg och annan mat går man till kyrkan för att få sin påskkorg välsignad. Det brukar vara enormt långa köer för att få sin matkorg välsignad av prästerna, genom att han stänker vatten på korgen. Förs efter detta kan man äta påskmåltiden.

När man möter varandra under påsken hälsar man med frasen
”Hristos voskres!- Kristus är uppstånden”!
Man svarar ”Voistinno voskres”!- Han är sannerligen uppstånden”! Även om du blir stoppad av en polis, hälsar han dig med samma fras – ”Kristus är uppstånden” och du svarar ”Han är sannerligen uppstånden”!
Bara efter hälsning går man vidare i ärendet.

Hur och när vi än firar påsk, kan vi då säga Kristus är uppstånden!

Bild: Maikki Tuominen
Text Mirjam Adolphi

Dela gärna med dina vänner

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *